Pielgrzym pokoju

Błogosławieństwo wód Jordanu oraz spotkanie z królem Jordanii Abdullahem II były ostatnimi etapami historycznej wizyty w Ziemi Świętej patriarchy moskiewskiego i całej Rusi, Cyryla I.

Podczas kilkudniowego pobytu (9-14 listopada), prawosławny hierarcha nawiedził ważniejsze sanktuaria oraz spotkał się z przywódcami politycznymi Izraela i Autonomii Palestyńskiej. Jego pielgrzymka miała również charakter wizyty duszpasterskiej licznej wspólnoty rosyjskiego prawosławia.

Patriarcha Cyryl rozpoczął swoją wizytę uroczystym ingresem do bazyliki Zmartwychwstania w Jerozolimie, w piątek 9 listopada. Jak zapowiedział komunikat patriarchatu moskiewskiego, głównym celem odwiedzin było „pielgrzymowanie do najświętszych miejsc chrześcijaństwa”. Patriarcha modlił się na Kalwarii i przy Bożym Grobie, w ogrodzie Oliwnym Getsemani, grocie Narodzenia w Betlejem oraz w niektórych prawosławnych sanktuariach Galilei.

W Betlejem patriarcha Moskwy spotkał się z prezydentem Autonomii Palestyńskiej, który podziękował za zaangażowanie Rosjan „dla pokoju na Bliskim Wschodzie”. W Jerozolimie Cyryl złożył wizytę prezydentowi Izraela, z którym rozmawiał o sytuacji chrześcijan i procesie pokojowym w regionie. Odwiedził ponadto Yad Vashem oraz wziął udział u promocji swojej książki „Wolność i odpowiedzialność” przetłumaczonej na język hebrajski.

Duszpasterskim akcentem wizyty Cyryla I w Ziemi Świętej była konsekracja nowej cerkwi w klasztorze rosyjskich sióstr w Ain Karem.

Patriarcha wezwał do wzmocnienia dialogu między religiami. „W obecnych czasach, w których coraz więcej ludzi odchodzi od wiary i tradycji, szczególnej wagi nabiera wzmacnianie powiązań między ludźmi wierzącymi” – podkreślił hierarcha po spotkaniu z naczelnymi rabinami Izraela.

Izraelski minister spraw zagranicznych urodzony w b. ZSRR Awigdor Lieberman określił wizytę Cyryla w Izraelu mianem „najważniejszej od czasów podróży papieża Benedykta XVI” w 2009 roku. A rzecznik rosyjskiej Cerkwi prawosławnej Aleksandr Wołkow zapewnił, że pomimo spotkań z politykami palestyńskimi i izraelskimi, podróż nie miała charakteru politycznego i „odbyła się pod znakiem pokoju”.
 

«« | « | 1 | » | »»