Ponad 40 tys. osób na wystawie sztuki cerkiewnej

Ponad 40 tys. turystów odwiedziło od początku roku stałą wystawę sztuki cerkiewnej w Muzeum Historycznym w Sanoku (Podkarpackie) - poinformował w czwartek dyrektor muzeum Wiesław Banach.

Ponad 40 tys. osób na wystawie sztuki cerkiewnej   Piano Piano! / CC 2.0 Wystawa pokazuje przemiany w sztuce cerkiewnej od XV stulecia do przełomu wieków XIX i XX "Zainteresowanie jest nieco większe niż w poprzednich latach. Odwiedzający nasze muzeum mogą obejrzeć prawie tysiąc eksponatów sztuki cerkiewnej" - powiedział Banach.

Oprócz ikon, których zgromadzono ponad 500, w Sanoku na uwagę zasługuje także ponad 400 paramentów liturgicznych. Są to m.in. szaty i naczynia liturgiczne, krzyże do błogosławieństw, krzyże procesyjne, chorągwie cerkiewne, płaszczenice czyli malowidła zastępujące w kościołach wschodnich Grób Pański oraz grafiki przedstawiające złożenie do grobu Chrystusa.

"" - wyjaśnił dyrektor sanockiego muzeum. Jak tłumaczył, "najstarsze ikony reprezentują średniowieczną sztukę bizantyjską, natomiast XIX-wieczne ikony greckokatolickie powstawały m.in. pod wpływem sztuki ludowej". "Mamy również ikony, których inspiracją było malarstwo zachodniego chrześcijaństwa" - zaznaczył.

Na szczególną uwagę zwracają: pochodząca z Nowosielec koło Sanoka ikona z XV w. "Chrystus na Majestacie", XV-wieczny "Chrystus Pantokrator" z Wujskiego koło Sanoka oraz XVII-wieczny "Sąd Ostateczny" z Lipia w Beskidzie Niskim.

Według Banacha, "z każdym rokiem rośnie liczba zwiedzających". "Wśród nich jest coraz więcej turystów z południa Europy" - zauważył.

W Sanoku ikony gromadzone i udostępniane turystom są od 1934 roku. W okresie międzywojennym zajmowały się tym Muzeum Ziemi Sanockiej i Muzeum Łemkowskie. Podczas okupacji obie placówki zostały połączone. Najwięcej ikon do sanockiego muzeum trafiło po akcji "Wisła". W jej ramach w 1947 r. ludność pochodzenia ukraińskiego wysiedlono z południowo-wschodniej Polski.

Większość ikon w Muzeum Historycznym pochodzi z Podkarpacia. Mają unikatowy styl, charakterystyczny dla pogranicza, gdzie dochodziło do spotkania wpływów chrześcijaństwa wschodniego i zachodniego. Ponad 90 proc. ikon jest anonimowych.

«« | « | 1 | » | »»