powrót
Menu
STRONA GŁÓWNA
INFO
KOŚCIÓŁ
LITURGIA
BIBLIA
PAPIEŻ
EKUMENIZM
RELIGIE
PRASA
KULTURA
NAUKA
RODZINA
ZAPYTAJ
SPOTKANIA
Wyszukiwarka
Ekumenizm
Na ekumenicznych ścieżkach
Rzeczy ważne i drobiazgi. Myśli i wydarzenia...
publikacja
02.11.2009 13:14
Trydent w Watykanie. Zaczyna się dialog z lefebrystami
Jeśli lefebryści nie wyjadą z Watykanu, trzaskając drzwiami, stanie się prawdziwy cud. W miniony poniedziałek Kościół rozpoczął jeden z najtrudniejszych dialogów.
Po ostatnich gestach Benedykta XVI można się było spodziewać, że prędzej czy później dojdzie do rozmów z przedstawicielami Bractwa św. Piusa X. Najpierw uwolnienie liturgii trydenckiej, później zdjęcie ekskomuniki z czterech biskupów wyświęconych bez zgody Watykanu przez abp. Marcela Lefebvra.
Pomijając wszystkie niezręczności otoczenia papieża przy ogłaszaniu tych decyzji, trzeba rozumieć intencję Benedykta XVI: to są nasi bracia w wierze i nie możemy spać spokojnie, dopóki pozostają poza Kościołem. Niestety, upór lefebrystów nie wróży dobrze temu dialogowi. Mówią otwarcie: to Watykan musi się nawrócić na wiarę katolicką.
Więcej:.
Powrót do domu
Ekumenizm, jako ruch ku pełnej, opartej na prawdzie, jedności chrześcijan od dawna przeżywa kryzys. Po latach wzajemnego poznawania się chrześcijan różnych wyznań, wielkich symbolicznych gestów (takich jak wzajemne zdejmowanie ekskomunik czy nowych, papieskich ocen reformatorów) przyszedł czas posuchy.
Najbardziej zaawansowany dialog z prawosławiem został zahamowany z przyczyn politycznych (interesy Kremla okazały się ważniejsze niż jedność), a debatę teologiczną z Kościołami i wspólnotami poreformacyjnymi zastopowały głębokie teologiczne i moralne reformy, jakich doświadczał i nadal doświadcza tradycyjny protestantyzm.
Kapłaństwo kobiet, akceptacja „małżeństw” osób tej samej płci, ordynacja na biskupów osób afiszujących się ze swoim homoseksualizmem czy odrzucenie przez część hierarchów (np. episkopalnego biskupa Johna S. Sponga) nawet istnienia Boga – wykopało teologiczną przepaść między Wspólnotą Anglikańską (ale także częścią wspólnot luterańskich czy reformowanych) a Rzymem.
Więcej:.
Budujmy jedność na Chrystusie
Kościoły różnych wyznań muszą zrozumieć, że jedność jest nam zadana. Jest wspólnym dążeniem i celem tak, jak misja, katechizacja, ewangelizacja i dobroczynność w Kościele.
A jednak w czasem odnoszę wrażenie, że ekumenizm to przeciąganie liny. Przekonywanie się nawzajem do swoich racji…
Nie należy stawiać sprawy w ten sposób, że wszyscy się odłączali od Kościoła Rzymskokatolickiego. Proszę zauważyć, że pierwsze tysiąclecie chrześcijaństwa rozgrywa się bardziej na wschodzie. Dopiero kiedy Bizancjum straciło na znaczeniu dla chrześcijaństwa, a Rzym był stolicą cesarstwa, akcenty zmieniły się. Jednak w pierwszym tysiącleciu punkt ciężkości był na wschodzie. Poza tym na początku stolice chrześcijaństwa były cztery: Jerozolima, Cezarea, Konstantynopol i Rzym. Czemu całe chrześcijaństwo mamy budować na prymacie Piotrowym? Może jednak lepiej wokół Chrystusa? Może zgodzimy się, że chrześcijaństwo stoi na Chrystusie i wokół tego będziemy budować jedność.
Więcej:.
10 rocznica podpisania katolicko-luterańskiej deklaracji o usprawiedliwieniu
10 lat Wspólnej Deklaracji
Kard. Kasper w sprawie nauki o usprawiedliwieniu
Komentarz wiara.pl: Niewykorzystana szansa
Parę lat wcześniej o deklaracji powiedzieli...
:
Czeka nas wyboista droga - Prof. Karol Karski, luteranin, prorektor Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej:.
Bliżej pełnej jedności - Ks. prof. Lothar Ullrich, katolik, dogmatyk, uczestnik dialogu katolicko-luterańskiego:.
Ekumeniczne wydarzenie stulecia - wypowiedź abp Alfonsa Nossola
Zamknięcie nawiasu - wypowiedź o. Celestyna Napiórkowskiego
Diakonisy znaczy służebnice
Już ks. dr Marcin Luter wspomina, że chciał powołać diakonaty, ale czuł że lud nie jest jeszcze gotowy do tego zadania. Trzeba było wpierw budować duchowo zwolenników Reformacji.
W kościele ewangelickim diakonisy pojawiły się w XVIII wieku. Służba zdrowia jeszcze nie była rozwinięta i diakonisy miały zająć się chorymi po domach.
Z czasem powstawały przy Diakonatach szpitale i szkoły pielęgniarskie. W ten sposób dziewczęta czy niewiasty weszły w bezpośredni kontakt z diakonisami. Diakonaty były dobrym rozwiązaniem dla kobiet niezamężnych, które w ten sposób miały cel w życiu, czuły się potrzebne i miały zapewniony byt.
Więcej:.
Pierwsza strona
Poprzednia strona
Następna strona
Ostatnia strona
oceń artykuł
Tweetnij
Reklama
Najnowsze w serwisie
Mateczka. Śledztwo w sprawie mariawitów
Ukraina: Prawosławny metropolita skazany za kolaborację
Prawosławny Kościół Ameryki kanonizował pierwszą rodzimą kobietę z Alaski
Papież wyraził gotowość dialogu ekumenicznego
Chrześcijanin uniewinniony z zarzutu bluźnierstwa w Pakistanie
Polska i Ukraina razem dla pokoju
Wielka Brytania: pracownik ma prawo wyrażać chrześcijańskie poglądy
Bp Paweł Hause o pięciu wiekach ewangelików na Mazurach
Armenia: Zatrzymano ormiańskiego arcybiskupa
Światowa Rada Kościołów za autonomią klasztoru na Synaju
Autopromocja
Reklama
Polecamy
Mateczka. Śledztwo w sprawie mariawitów
Prawosławny Kościół Ameryki kanonizował pierwszą rodzimą kobietę z Alaski
Aktualności
Ukraina: Prawosławny metropolita skazany za kolaborację
Papież wyraził gotowość dialogu ekumenicznego
Polska i Ukraina razem dla pokoju
Armenia: Zatrzymano ormiańskiego arcybiskupa
Caritas Polska uruchamia pomoc dla ofiar zamachu w kościele w Syrii
USA: katolicy i prawosławni wspólnie w obronie tajemnicy spowiedzi
Kościół prześladowany
Chrześcijanin uniewinniony z zarzutu bluźnierstwa w Pakistanie
Wielka Brytania: pracownik ma prawo wyrażać chrześcijańskie poglądy
Syria: samobójczy zamach w kościele w Damaszku
Mjanma dziękuje Papieżowi: nie jesteśmy sami w naszym cierpieniu
Przeciw hinduistycznej przemocy
Coraz częstsze przypadki dyskryminacji chrześcijan w Europie
Na ekumenicznych ścieżkach