Prawosławna diecezja chełmsko-lubelska obchodzi w tym roku 20-lecie istnienia. Na inaugurujących jubileusz uroczystościach pojawili się hierarchowie z wielu zakątków Europy.
Biografia patriarchy Aleksego II jest skomplikowana jak czasy, w których żył.
Serce Rosji nie bije na Kremlu, lecz w Siergiejew Posadzie, gdzie znajdują się relikwie św. Siergieja z Radoneża.
Obecnie w naszym kraju jest ok. 600 tys. prawosławnych, którzy stanowią tym samym drugą co do liczebności grupę wyznaniową po katolikach.
Od ponad 20 lat w polskim Kościele prawosławnym coraz większą popularnością cieszy się pielgrzymowanie do miejsc świętych takich jak Grabarka, Supraśl, czy Jabłeczna. Prawosławni pątnicy, podobnie jak i katolicy, pielgrzymują z modlitwą na ustach i z intencją w sercu, aby oddać cześć Bogu i pokłonić się Mu w wybranym przez Niego miejscu.
Podstawowym problemem, który charakteryzuje rosyjskie prawosławie, jest nie tyle konflikt z Kościołem katolickim, co pełna napięć rywalizacja o pierwszeństwo Moskwy w świecie prawosławnym - czytamy w dossier przygotowanym przez KAI.
Artykuł, który dziś publikujemy nie jest nowy. Ukazał się w pierwszym numerze Studiów i Dokumentów Ekumenicznych w 1997 roku. Jako świadectwo swoich czasów pomaga zrozumieć skomplikowane sprawy związane z relacjami miedzy Moskwą a Konstantynopolem. Dlatego, w kontekście obecnego sporu w Kościele prawosławnym zdecydowaliśmy się na jego przypomnienie.
Artykuł, który dziś publikujemy nie jest nowy. Ukazał się w pierwszym numerze Studiów i Dokumentów Ekumenicznych w 1996 roku. Jako świadectwo swoich czasów pomaga zrozumieć skomplikowane sprawy związane z relacjami miedzy Moskwą a Konstantynopolem. Dlatego, w kontekście obecnego sporu w Kościele prawosławnym zdecydowaliśmy się na jego przypomnienie.
W uroczystość Wniebowstąpienia, 17 maja 2007 roku zwierzchnik Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego za Granicą (RKPzG), metropolita Laur i Patriarcha Moskiewski Wszechrusi Aleksy II w świątyni Chrystusa Zbawiciela w Moskwie zakończą trwający prawie 90 lat rozłam, podpisując akt zjednoczenia między oby Kościołami.
Wizyta Benedykta XVI w Turcji w dniach 29 listopada -1 grudnia br. będzie trzecim pobytem Biskupa Rzymu na tej ziemi, po podróżach Pawła VI w 1967 i Jana Pawła II w 1979 r.