„Kultura, której potrzebujemy: wartości chrześcijańskie we współczesnej Europie” – będzie tematem VI Forum Teologów Europy Wschodniej i Środkowej, które będzie obradowało w Moskwie w dniach 14 -18 listopada.
Ideę „wielokulturowości” lansowaną w Zachodniej Europie skrytykował ks. Wsiewołod Czaplin. Politycy zachodni według słów przewodniczącego Wydziału Patriarchatu Moskiewskiego ds. Kontaktów ze Społeczeństwem źle interpretują to pojęcie, pojmując je, jako dążenie do stworzenia jednego, zunifikowanego typu człowieka – „Europejczyka”.
- To nowy etap wzajemnych relacji, nie tylko między najwyższymi przedstawicielami Kościoła hierarchicznego, ale w wielu innych wymiarach: intelektualnym, kulturowym czy troski o rodzinę - mówił bp Wojciech Polak.
Prawosławie. Co wiemy na jego temat? Bliskie wierze katolickiej, a jednocześnie tajemnicze, z intrygującym ceremoniałem, przesiąknięte wschodnią tradycją, przywodzącą na myśl dawne kresy Rzeczypospolitej.
Przed przyjęciem święceń diakońskich nazywał się Dymitrios Archondonis. Urodził się 29 lutego 1940 roku w Turcji, na wyspie Imbros, wówczas w większości zamieszkanej przez Greków prawosławnych.
Artykuł, który dziś publikujemy nie jest nowy. Ukazał się w pierwszym numerze Studiów i Dokumentów Ekumenicznych w 1996 roku. Jako świadectwo swoich czasów pomaga zrozumieć skomplikowane sprawy związane z relacjami miedzy Moskwą a Konstantynopolem. Dlatego, w kontekście obecnego sporu w Kościele prawosławnym zdecydowaliśmy się na jego przypomnienie.
Olivier Clément w 2001 r. ukończył 80 lat. W młodości był francuskim ateistą. Został prawosławnym z własnego wyboru.
Pod hasłem „Wizyta w pierwszym kraju chrześcijańskim” Franciszek w dniach 24-26 czerwca złoży wizytę duszpasterską w Armenii.
Podstawowym problemem, który charakteryzuje rosyjskie prawosławie, jest nie tyle konflikt z Kościołem katolickim, co pełna napięć rywalizacja o pierwszeństwo Moskwy w świecie prawosławnym - czytamy w dossier przygotowanym przez KAI.