Zwierzchnicy Kościołów chrześcijańskich na Litwie przyjęli z zadowoleniem ustawę o prokreacji wspomaganej, uchwaloną 28 czerwca przez tamtejszy parlament. Nakłada ona poważne ograniczenia na tworzenie i użycie ludzkich embrionów w celach rozrodczych.
Kościół (...) nie może przestać bronić życia, ani też zrezygnować z głoszenia, że każdą istotę ludzką trzeba chronić od poczęcia aż do naturalnej śmierci.
Z punktu widzenia prawosławnej teologii moralnej nie do pomyślenia jest traktowanie zapłodnień pozaustrojowych in vitro jako formy leczenia niepłodności. Sztuczne zapłodnienie ani nie leczy z niepłodności ani rozwiązuje problemu bezdzietności. Skłania jednak do traktowania osób bezdzietnych jako osób chorych.
W patriarchacie moskiewskim metodę in vitro uważa się za niedopuszczalną z moralnego punktu widzenia
Następca Pawła Astachowa powinien być zwolennikiem obrony praw nienarodzonych od chwili poczęcia. Taka jest opinia społecznych organizacji obrony życia.
Możliwość współpracy katolicko-prawosławnej w dziedzinie integracji europejskiej oraz wspólnego stawiania czoła wyzwaniom współczesności wskazał Benedykt XVI przyjmując prymasa Greckiej Cerkwi Prawosławnej, arcybiskupa Christodoulosa.