Ekumeniczna Fundacja „Tolerancja” przyznała doroczne nagrody. W tym roku wśród wyróżnionych medalem „Zasłużony dla tolerancji” znaleźli się: prawosławny abp Abel i ks. Adam Boniecki.
Nowa posynodalna adhortacja apostolska, którą 20 listopada w Kotonu Benedykt XVI podpisze i wręczy Kościołowi w Afryce, jest zarówno zamknięciem pewnego etapu, jak i początkiem nowej drogi tego Kościoła. Zapewnił o tym sekretarz generalny Synodu Biskupów abp Nikola Eterović w wywiadzie dla watykańskiego dziennika „L’Osservatore Romano” z 18 listopada.
Sprawowanie Eucharystii jest jedynym w swoim rodzaju, wyjątkowym zadaniem Kościoła, jest też podstawą jego jedności – powiedział metropolita Kalikst (Ware) z Wielkiej Brytanii. 17 listopada wygłosił on w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie odczyt nt. prawosławnego rozumienia jedności Kościoła.
Chrześcijanie tysiącami uciekają z państw ogarniętych „arabską wiosną”. Żyli na Bliskim Wschodzie i Afryce Północnej przez prawie 2 tysiące lat. Za naszego życia mogą zniknąć stamtąd zupełnie.
Potrzebę współpracy katolików, prawosławnych i protestantów dla zapobieżenia emigracji chrześcijan z Bliskiego Wschodu podkreślił zwierzchnik maronitów, przyjmując wczoraj patriarchę Moskwy i Wszechrusi.
Abp Alfons Nossol otrzymał ekumeniczną nagrodę za najlepsze kazanie. Emerytowany ordynariusz opolski uhonorowany został w kaplicy Uniwersytetu w Bonn w kategorii za całokształt i dzieło życia.
Papież Szenuda III w poniedziałek 14 listopada świętował 40 rocznicę intronizacji na 117. patriarchę Koptyjskiego Kościoła Ortodoksyjnego. W siedzibie patriarchy pod Kairem zgromadziło się z tej okazji ponad 5 tysięcy wiernych.
Niemiecki teolog i ekspert ds. Kościołów wschodnich prof. Johannes Oeldemann z Paderbornu uważa, że spotkanie Benedykta XVI z patriarchą moskiewskim Cyrylem w najbliższym czasie nie jest możliwe.
Z „misją pokoju” przebywa na Bliskim Wschodzie zwierzchnik rosyjskiego prawosławia. Na trasie podróży patriarchy Cyryla znalazły się Syria i Liban.
Istnieją realne szanse na pogłębienie współpracy katolicko-prawosławnej na polu społecznym. Oba Kościoły powinny zajmować wspólne stanowisko w istotnych kwestiach naszej cywilizacji.