Stanowczy sprzeciw wobec sztucznego zapłodnienia wyraził Rosyjski Kościół Prawosławny (RKP) w dokumencie "Problemy etyczne, związane z metodą zapłodnienia pozaustrojowego", którego projekt ukazał się 5 lutego na stronie Patriarchatu Moskiewskiego. Jego autorzy zachęcają do zapoznania się z nim i do nadsyłania swych uwag i komentarzy do 29 marca br.
Z punktu widzenia prawosławnej teologii moralnej nie do pomyślenia jest traktowanie zapłodnień pozaustrojowych in vitro jako formy leczenia niepłodności. Sztuczne zapłodnienie ani nie leczy z niepłodności ani rozwiązuje problemu bezdzietności. Skłania jednak do traktowania osób bezdzietnych jako osób chorych.
Zwierzchnicy Kościołów katolickiego, luterańskiego i prawosławnego na Litwie wydali we wtorek wspólny komunikat, w którym wyrazili sprzeciw wobec sztucznego zapłodnienia. Z etyką chrześcijańską nie można pogodzić poczęcia życia w probówce - napisano.
O przyjętym w ubiegłym roku pozytywnym stanowisku Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP przypominają w przesłanym KAI oświadczeniu polscy luteranie w związku z uhonorowaniem wczoraj Nagrodą Nobla w dziedzinie medycyny i fizjologii, brytyjskiego uczonego Roberta G. Edwardsa, odkrywcy metody sztucznego zapłodnienia.
Francuscy katolicy, protestanci i żydzi apelują o rozwagę przy rewizji prawa dotyczącego bioetyki.
„Niebawem, może nawet w ciągu kilku miesięcy” może dojść do decydującego zbliżenia między katolikami i prawosławnymi - mówi abp Paolo Pezzi, metropolita archidiecezji Matki Bożej w Moskwie.
Chodzi o to, by każdego dnia czynić małe kroki ku pojednaniu i w ten sposób realizować „przypowieść o komunii”, urzeczywistniać w codziennym życiu powołanie do pojednania, czynić to nie zwlekając (brat Roger)